Søgemaskineoptimering er det et rigtigt job?
May 17th, 2008 by Jeppe Schrøder
Jeg har lige været til en god venindes 50 års fødselsdag og til sådan en fest bliver man jo igen og igen spurgt om hvad man laver, det er ligesom den mest accepterede indledende bemærkning til den slags sammenkomster, og igen og igen kunne jeg så sige at jeg arbejdede med søgemaskineoptimering og hver eneste gang krævede det en forklaring.
“Hvad er søgemaskineoptimering?” Var det første spørgsmål, og efter at jeg havde forklaret at det drejede sig om at gøre hjemmesider synlige på udvalgte søgeord kom det næste spørgsmål, “Kan man leve af det?”, og ja det er jo faktisk det jeg og en del andre gør…
Jeg forsøgte også at indlede med at kalde mig søgemaskineekspert men det var ikke nemmere at forstå (selvom ordet ekspert gav bonus).
Det er faktisk utrolig så lidt folk ved om søgemaskiner, mange ved ikke engang at der er forskel på de sponsorerede og de organiske søgeresultater, der er faktisk også en del mennesker der ikke ved at der er andre søgemaskiner end Google, og så er det også utroligt at folk har så meget tillid til de resultater søgemaskinerne giver, det er fuldstændig ligesom den uforståelige tillid menesker har til at det der er blevet skrevet (i aviser eller blade) er sandt .
Der er langt imellem de “almindelige” brugere af Google som er beviste om at Google er et aktieselskab med en masse aktionærer der skal have en fornuftig forrentning af deres penge (ikke fordi jeg har noget at brokke mig over der, de er steget 20% i den måned jeg har haft aktier i dem).