Tilfredse kunder er en god forretning
Oct 5th, 2008 by Jeppe Schrøder
Når man lever af sit navn og rygte er det vigtigt at holde sin stig ren, og det gælder i særligt høj grad når man sælger noget så uhåndgribeligt som organisk søgemaskineoptimering, hvor kunderne jo først ser resultaterne på deres egen bundlinje lang tid efter at de har betalt regningen fra deres søgemaskineekspert.
Det er betydeligt lettere at have tilfredse kunder som kan se fidusen i at blive ved med at bruge penge på søgemaskineoptimering, fordi de kan se at de tjener mange flere penge på det end de giver ud, end det er at have en ny kunde som skal holdes i hånden hele vejen fordi de ikke kan se hvad de får ind for det de giver ud før om et par måneder.
Det er naturligvis ikke fordi jeg ikke tager nye kunder ind men da jeg ikke reklamerer er det udelukkende kunder der kommer på anbefaling, og det er så meget nemmere når det er en tilfred kunde som har skabt kontakten til en ny potentiel kunde, dels fordi en anbefaling gør at jeg ikke behøver at bruge så meget tid på at opnå den tillid som er en nødvendighed i ethvert samarbejde, og dels fordi kunder der kommer på anbefaling godt ved at søgemaskineoptimering koster penge.
Jeg havde i et års tid en høj placering på ord som “søgemaskineoptimering” på Google men det gav faktisk kun en eneste kunde!
Der var naturligvis flere potentielle kunder der kontaktede mig, og som ville have et tilbud på søgemaskineoptimering eller andre discipliner inden for online markedsføring, men der var kun en eneste der gik videre til at blive en fast kunde.
Fælles for næsten alle de henvendelser jeg fik fra folk der havde fundet mig på Google var at de ville have det hele til en tiendedel af prisen, at de tog tilbud hjem fra mange forskellige udbydere, og at de gik efter prisen på den meget korte bane uden at forstå at kvalitet og pris til tider hænger sammen.
Det største problem som søgemaskineekspert er iøvrigt ikke at skaffe kunder, det er at skaffe kvalificeret arbejdskraft som ikke skal læres op fra bunden.