Søgemaskineoptimering eller AdWords ???
Mar 14th, 2009 by Jeppe Schrøder
Det sker tit at en kunde spørger om de skal vælge AdWords eller søgemaskineoptimering, og lige så tit giver jeg svaret at de begge er vigtige redskaber når det gælder om at skaffe relevant trafik til en webside.
Kombinationen af organisk søgemaskineoptimering og Google AdWords giver ofte mange fordele.
- AdWords giver dig hurtigt og relativt billigt et billede af potentialet i markedet på de forskellige søgeords kombinationer, hvilket er en stor fordel når du skal vælge hvilke ord du skal gå efter med organisk søgemaskineoptimering.
- Søgemaskineoptimering er dyrere i opstart men oftest giver det en langt billigere klikpris hvis der er meget trafik på søgeord/kombinationerne.
- Den organiske optimering giver dig en bedre Quality Score på din AdWords konto.
- Landingpages for AdWords er ofte også meget brugbare som organiske landingssider (og omvendt).
- AdWords kan via kontent netværket (adSense) skaffe dig trafik du aldrig ville få organisk.
- Besøgende der kommer via den Organiske Søgemaskineoptimering har ofte mere tiltro til dit site, der er en udbredt opfattelse af at en høj placering hos Google siger noget om kvaliteten af dit produkt, det er naturligvis ofte en forkert opfattelse men folk tror jo også på det de læser i aviserne…..
Der er naturligvis mange mange flere gode grunde til at blande kortene indenfor SEO og SEM, jo flere bække der løber sammen og alt det der.
Det vigtigste er naturligvis at du finder ud af hvor du får en tilstrækkelig ROI.
Glimrende liste… Men lige en ting:
“Den organiske optimering giver dig en bedre Quality Score på din AdWords konto.”
Hvordan mener du de to ting påvirker hinanden?
Hej Jakob W
Google vil gerne give brugerne af AdWords en god oplevelse (så de bliver ved med at klikke), og en af de måder de prøver at gøre dette på, er ved at belønne sider der er relevante for de AdWords siderne har valgt (på samme måde belønnes en relevant side med en god placering i de organiske resultater), hvis din landingsside er optimeret til dit søgeord giver Google altså rabat på din klikpris i forhold til hvad du skulle have betalt hvis du pegede dine AdWords på en side der ikke i Googles “øjne” handlede om dit AdWord.
Okay, på den måde 🙂
Jeg troede du mente at hvis ens landingpage lå højt i det organiske resultat, så gav det en bedre QS. Men det gør det vel på en måde også…
Nemlig 😉
Somme tider er der en mening med galskaben….